TOP 10 JAPANSE STREETWEAR MERKEN

Iedereen met belangstelling voor mode weet dat Japan een van de beste plaatsen is om streetwear van hoge kwaliteit te vinden. Sinds de explosie van BAPE (A Bathing Ape) begin jaren negentig is de wereld steeds meer vertrouwd geraakt met Japanse streetwearmerken.

Veel beroemdheden uit de hele wereld zijn gezien met deze Japanse streetwear kleding, van Amerikaanse sterren tot voetballers.

Vandaag presenteren we een aantal van de beste Japanse streetwearmerken die je moet kennen, of je nu een fervent hypebeast bent of net wilt beginnen.

1. BAPE

We beginnen de lijst met waarschijnlijk het bekendste Japanse streetwear merk. Het bedrijf heeft twee spin-off merken, AAPE (by A Bathing Ape) en BAPY (Busy Working Lady), maar het hoofdmerk BAPE is het meest bekend.

Zelfs als je niets weet van Japanse streetwear, is de kans groot dat je hun kleding met camouflagepatroon ergens hebt gezien.

Andere populaire producten zijn haaien hoodies en streetwear jassen.

2. JAPAN CULTUUR SHOP

Japan Cultuur Shop is opgericht door een  jongeman die al sinds zijn jeugd gepassioneerd is door Japan. Een groot liefhebber van Japanse stijl en mode in Tokyo, vooral in de wijk Harajuku.

Hij houdt van mode en streetwear en besloot daarom zijn eigen lijn Japanse streetwear te creëren die hij natuurlijk Japan Cultuur Shop noemde. Begonnen met een paar Japanse shirts en t-shirts, hebben ze nu een breed assortiment van meer dan 500 Japanse streetwear producten, waaronder Japanse petten.

Hun succes en reputatie groeit onder Zweedse jongeren, die alles wat ze geleerd hebben over Japanse streetwear mode zijn gaan toepassen.

3. FACETASM3

Als je niet van de minimalistische stijlen van Yohji of KURO houdt, zul je meer geïnteresseerd zijn in FACETASM. Het merk kiest ervoor zichzelf niet in een hokje te plaatsen. Elke collectie verschilt van de andere en is gebaseerd op de grillen van oprichter en ontwerper Hiromichi Ochiai.

Toch is hun concept om de straatcultuur van Tokio op een leuke en vrije manier tot uitdrukking te brengen, en als hun vorige collecties mogen gelden, is dat precies wat ze doen. Hun ontwerpen zijn speels, gedurfd en excentriek.

4. KURO

KURO, wat gewoon “zwart” betekent, is een relatief nieuw streetwear-merk dat pas in 2010 debuteerde. De oprichter, Yusuke Yatsuhashi, stelt Japans vakmanschap centraal in zijn merk en garandeert kwaliteit door regelmatig fabrieken te bezoeken om de kleding zelf te maken.

Zijn ontwerpen zijn eerder minimalistisch en gestroomlijnd, maar ze zijn magisch in hun vernieuwing. Hij staat in de branche bekend om zijn constante zoektocht naar nieuwe en originele materialen, nieuwe naaimethoden en om zijn inzet voor het behoud van de Japanse cultuur via zijn collecties.

Al zijn producten zijn ook 100% made in Japan.

5. YOHJI YAMAMOTO

Yohji Yamamoto is een van de beroemdste Japanse modeontwerpers. Het merk tilt het Japanse minimalisme naar een hoger niveau met zijn tijdloze ontwerp, eenvoud en ongeëvenaard vakmanschap.

Ze hebben ook een meer gedrapeerde en gelaagde stijl, met asymmetrische silhouetten, losse haken en oversized snitten. Als je op zoek bent naar een kleurrijke garderobe, is dit merk niet voor jou.

Yohji werkt voornamelijk met zwart, ook in al zijn samenwerkingen, waaronder Doc Martens, Adidas en anderen.

6. ONDERWERP

Als je niet klaar bent om high fashion op te offeren voor punky streetwear, dan is UNDERCOVER jouw merk. Hun motto “We make noise, not clothes” vat hun ontwerpfilosofie samen: rebelsheid en ontwrichting vormen de kern van hun aanpak.

Jun Takahashi, de oprichter van het bedrijf, mengt popcultuur en punk-esthetiek tot wat nu een van Japans meest invloedrijke streetwear-merken is.

Er zijn ook een aantal spraakmakende samenwerkingen, waaronder met NIKE, Valentino, Doc Martens, Converse en vele anderen.

7. WACKO MARIA

Wat gaan twee gepensioneerde profvoetballers uit de J-League doen? Een kledingmerk beginnen, zo lijkt het. Wat begon als de Rock Steady bar in Tokio werd uiteindelijk het Japanse mannenmerk Wacko Maria.

Het merk is sterk geïnspireerd door muziek, met name rockabilly subculturen, en Latijns-Amerikaanse stijlen. Desondanks zijn hun ontwerpen uniek, kitscherig en over-the-top.

Vooral hun geborduurde bomberjacks zijn zeer succesvol en zijn een ode aan de Japanse straatstijl.

8. CAV EMPT

Cav empt is de afkorting van caveat emptor, Latijn voor “koop voorzichtig”, maar er is niets te vrezen voor dit streetwear merk. Het is een van de favoriete merken van de beroemde YouTuber PewDiePie.

De bedenkers van dit merk zijn Sk8thing, die grafisch ontwerper is bij BAPE, en Toby Feltwell, art director voor de kledinglijn van Pharrell Williams. Het is dus geen verrassing dat de stijl van cav empt retro-futuristisch is, met gedurfd ontworpen collecties. Wij zien het graag als streetwear voor een high-end publiek.

9. VISVIM

Visvim is waarschijnlijk een van de bekendste moderne Japanse streetwear merken op deze lijst.

Onder de liefhebbers van het merk zijn beroemde artiesten als Kanye West, John Mayer, Drake en A$AP Rocky, die allemaal gezien zijn met het populairste product van Visvim, FBT.

Visvim begon als schoenenbedrijf, maar heeft nu een volledige kledinglijn die sterk gebaseerd is op de reizen van oprichter Hiroki Nakamura.

Nakamura spaart ook kosten noch moeite bij het maken van zijn ontwerpen. Hij gebruikt zeldzame stoffen en hoogontwikkelde methoden om kledingstukken van werkelijk hoge kwaliteit te produceren.

10. KAPITAAL

KAPITAL begon in de jaren tachtig als jeansmerk en is sindsdien uitgegroeid tot een van de bekendste streetwearmerken van het land. Ze hebben een cult following die houdt van de onconventionele, eigenzinnige en vreemde esthetiek van het merk.

Eigenaars en ontwerpers zijn het vader en zoon duo Toshikiyo Hirata en Kiro Hirata, die er nauwlettend op toezien dat bij elk ontwerp traditionele Japanse verftechnieken en vakmanschap worden gebruikt.

Tot de bekendste producten van KAPITAL behoren indigo-jeans (niet verwonderlijk, want het merk is gevestigd in Kojima, de denimhoofdstad van Japan) en pijpenkrullen. Ze hebben ook een submerk, KOUNTRY.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven