TOP 10 JAPANSE FILMS OM TE BEKIJKEN

De Aziatische cinema zit vol met must-see films. In het land van de rijzende zon hebben Japanse filmmakers een aantal grote hits geproduceerd. Verre van een lijst te zijn van alle successen in de Japanse cultuur, probeert dit artikel de beste Japanse films op te sommen, om nog maar te zwijgen van animatiefilms.

In dit artikel kijken we naar de 10 populairste Japanse films die je absoluut gezien moet hebben!

10) RASHŌMON

Een van de films die je kunt bekijken is Rashōmon, een Japanse film uit 1950 geregisseerd door Akira Kurosawa. Gebaseerd op de korte verhalen van Ryūnosuke Akutagawa, vertelt dit drama het verhaal van een misdaad: de moord op een samoerai in Japan. Meer bepaald onderzoekt het de verschillende getuigenissen rond deze gebeurtenis.

Een houthakker ontdekt het lichaam en het proces begint. Een bandiet bekent de misdaad, totdat de vrouw van de overledene zegt dat zij haar man heeft vermoord. Dan zegt de dode samoerai via een medium dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Tenslotte verandert de houthakker zijn verhaal en zegt dat hij getuige was van het tafereel.

Als grote klassieker van de Japanse filmcultuur geeft Rashōmon op briljante wijze de gevolgen van een ernstige gebeurtenis weer. Hij is zelfs genoemd naar het feit dat verschillende mensen dezelfde gebeurtenis op verschillende manieren beschrijven: het Rashōmon-effect.

9) RAN

Een van de eerste films die genoemd moeten worden, is Ran, een andere titel uit de filmografie van Akira Kurosawa, uitgebracht in 1985. Deze film mengt drama en actie in een hartverscheurend familieverhaal.

Het verhaal speelt zich af in het 16e eeuwse Japan waar een vader besluit met pensioen te gaan en zijn bezit te verdelen tussen zijn drie zonen. De door de vader geplande verdeling is niet naar ieders zin en verdeelt de familie dramatisch.

In dit dramatische familieverhaal wordt elk personage gedreven door zijn eigen overtuigingen en sociale en culturele verworvenheden. De film gaat dus over de generatiekloof en de gevolgen daarvan voor de familie.

Ook deze tweede film van Akira Kurosawa is geworteld in de Japanse cultuur en vertegenwoordigt het traditionele Japan, met name door de kledingstijl van de personages (bijv. Japanse kimono’s).

8) TŌKYŌ MONOGATARI

De film Tōkyō monogatari werd uitgebracht in 1953. Ook deze dramatische film, geregisseerd door Yasujîro Ozu, gaat realistisch om met familiegeschiedenis en verschillen tussen generaties. In dit drama vertelt de regisseur het verhaal van een ouder echtpaar dat hun kinderen bezoekt na een lange reis naar Japan.

Hun kinderen verwelkomen hen in Tokio, maar omdat ze het te druk hebben met hun dagelijkse leven en taken, verliezen ze al snel hun interesse in hun ouders, die zelfs tot last worden.

De Japanse geschiedenis en cultuur hechten een bijna heilig belang aan de ouderen, aan de ouders. Het is de verantwoordelijkheid van de kinderen om voor hen te zorgen als ze oud worden. De film veroordeelt de verandering in deze hiërarchie die in Japan over de generaties heen plaatsvindt. Respect voor ouderen in de Japanse samenleving is een terugkerend thema in de Japanse kunst.

7) HANA-BI

Regisseur Takeshi Kitano maakte de film Hana-bi, die in 1997 uitkwam. In dit drama behandelt de regisseur thema’s als vriendschap en familie, maar ook verantwoordelijkheid en onrecht en hoe daarmee om te gaan. Wanneer zijn partner na een schietpartij verlamd raakt, neemt de politie-inspecteur die de hoofdpersoon in de film speelt vrij om voor zijn ernstig zieke vrouw te zorgen.

Daarom pleegt hij een overval om zijn schulden af te lossen en zijn vrouw mee te nemen op een laatste reis door Japan. De verschillende wonderen van Japan worden opgeroepen in dit drama tegen de achtergrond van huwelijkse toewijding. De film Hana-bi werd goed ontvangen door de critici en leverde Takeshi Kitano de Gouden Leeuw op.

6) NOBODY KNOWS

Nobody Knows is een Japanse dramafilm die in 2004 voor het eerst in de bioscoop te zien was, geregisseerd door Hirokazu Kore-eda. De film gaat over een alleenstaande moeder, een thema dat niet vaak aan bod komt in de Japanse cinema. Deze alleenstaande moeder van vier kinderen van verschillende vaders lijkt erg wispelturig.

Haar kinderen zorgen voor zichzelf terwijl zij werkt. Maar op een dag vertrekt ze met een minnaar en komt niet meer terug. De kinderen worden aan hun lot overgelaten.

Geïnspireerd door het ware verhaal van vier achtergelaten kinderen die na negen maanden in een Japans appartement werden gevonden (waarvan de jongste was overleden), veroordeelt de film het gebrek aan zorg van de moeder. Het plaatst de vrouw in de positie van een almachtige moeder en herinnert haar aan haar rol en haar sociale en culturele verantwoordelijkheden, vooral in de Japanse cultuur.

5) AUDITIE

Horror en horrorfilms maken een groot deel uit van de Japanse cinema. En meer in het algemeen hebben Japanse horrorfilms een belangrijke plaats in de wereld van de cinema. Met de film Audition plaatst regisseur Takashi Miike zich in de wereld van de horror, maar ook in die van de thriller en het drama. In deze film uit 1999 probeert een weduwe-filmproducent op aanraden van een vriend te hertrouwen.

Hij ontmoet een jonge vrouw en ze hebben een goede relatie, totdat hij op een dag bij haar thuis komt en haar liggend in het donker aantreft. Vervolgens wordt hij meegezogen in een bloederige spiraal van toenemende horror. Takashi Miike’s film vermengt genres en blijft een referentie in de Japanse en meer algemeen Aziatische horrorcinema.

4) RING

Ring is een Japanse horrorfilm en is een van de meest heruitgebrachte films (eerste film in een reeks), geregisseerd door Hideo Nakata in 1998, die een nieuwe golf in de bioscopen creëerde. Hij is gebaseerd op de gelijknamige roman van Kōji Suzuki. Ring is een van de belangrijkste films in de Japanse horrorfilm. Het verhaal gaat over een videoband die vervloekt is.

Nadat het personage (oorspronkelijk een middelbare scholier) de band heeft bekeken, gaat de telefoon en kondigt aan dat ze over zeven dagen zal sterven, tenzij ze in die tijd de band aan iemand anders kan laten zien.

Het is een jong meisje dat het vonnis uitvoert en dat tot leven komt als ze (gekleed in een traditionele yukata, of nachtkleding) uit het televisiescherm tevoorschijn komt in een zeer mangastijl. Dit is het fantastische, maar ook het paranormale en bovennatuurlijke dat in Japanse horrorfilms voorkomt.

Het meisje zal aanleiding geven tot vele bewerkingen. We vinden haar terug in Ring Virus (Kim Dong-bin, 1999), The Ring (Gore Verbinski, 2002) en in een laatste film: The Circle 2 (Hideo Nakata, 2005).

3) GODZILLA

Onder de grote films is de film van Ishirô Honda uit 1954 de eerste in een lange reeks remakes door alle tijdperken heen, die vandaag de dag nog steeds doorgaat met nieuwe films. In deze sciencefiction-actiefilm komt een dinosaurus uit de diepte van de oceaan naar boven na een nucleaire explosie. Het verschijnt geleidelijk aan in de film en veroorzaakt bloedbaden op vele plaatsen, waaronder Tokio.

Dit monster kan de gevaren van kernenergie vertegenwoordigen en de beschaving die ontstaat vernietigen. Onder de filmische referenties is Godzilla een van de beste films.

Hij heeft zeker zijn stempel gedrukt op de filmgeschiedenis. Het zien van de originele film vóór alle remakes geeft een hele nieuwe diepte aan de wezens die Godzilla door de eeuwen heen hebben belichaamd en in de bioscopen succesvol zijn geweest.

2) BATTLE ROYALE

De Japanse regisseur Kinji Fukasatu bracht Battle Royale in 2000 op het scherm. Vanaf de eerste vertoningen was de filmmaker een groot succes. Deze Japanse film is bewerkt naar een gelijknamig boek van auteur Kōshun Takami.

In het genre van actie en anticipatie vertelt deze film het verhaal van jonge tieners in het Japan van vandaag en zelfs in de toekomst. De jongeren worden geportretteerd volgens de huidige Japanse mode en zijn ongehoorzaam en geneigd tot geweld.

Er is afgesproken dat elk jaar een klas wordt uitgeloot om op reis te gaan naar een geïsoleerde locatie. De leerlingen hebben drie dagen de tijd om elkaar te doden of de halsbanden die ze hebben gekregen zullen ontploffen en hen doden.

In deze film staat onderwijs centraal, en op de poster van de film staat een klassenfoto. Onderwijs is een zeer belangrijke waarde in de Japanse cultuur en deze film herinnert daar op gewelddadige wijze aan.

1) DE ZEVEN SAMOERAI

De beste Japanse film in dit artikel, of in ieder geval de film die de grootste impact heeft gehad op de zevende kunst, is ongetwijfeld The Seven Samurai. Deze film uit 1954 is waarschijnlijk de beroemdste van Akira Kurosawa (Rashōmon, Ran).

The Seven Samurai is in de hele westerse wereld bekend (trailer en aangepaste ondertitels) en vertelt het verhaal van een groep samoerai die door een boer in het middeleeuwse Japan worden gerekruteerd om bandieten op het platteland te bestrijden.

De film stelt thema’s aan de orde als het individu en het algemeen belang, maar ook de verantwoordelijkheid om voor zichzelf te zorgen. De film was zeer succesvol en blijft de filmwereld vandaag beïnvloeden, wordt zelfs op televisie uitgezonden en inspireert vele manga en andere producten, zoals traditionele Japanse kleding.

De Japanse cinema biedt ons geweldige films die hun stempel op de geschiedenis hebben gedrukt, maar dan hebben we het nog niet eens over de Japanse animatie. Japanse animatie omvat ook vele regisseurs (Miyazaki, Miyamoto…) en vele beroemde films (Nausicaa, Princess Mononoke, Chihiro’s Journey, Tomb of the Fireflies, The Travelling Castle…).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven