JAPANS BIER: ALLES EROP EN ERAAN

Japan behoort tot de tien meest productieve drinkers ter wereld en heeft in 2015 naar schatting meer dan 2,7 miljard liter bier geconsumeerd. Hoewel de consumptie hoog is, is deze sinds het begin van de jaren 2000 geleidelijk gedaald ten gunste van andere alcoholsoorten zoals wijn en whisky.

De Japanse bierindustrie, die zich sinds het einde van de 19e eeuw ontwikkelt, heeft al verschillende veranderingen ondergaan. De laatste decennia heeft het land zich opengesteld voor een even interessante als bekritiseerde diversificatie van bieren buiten zijn grenzen.

Het eerste Japanse bier werd ingevoerd door de Nederlanders tijdens de Edo-periode in de 17e eeuw en werd in 1853 geproduceerd door Dr Komin Kawamoto, die logischerwijs de Nederlandse distillatiemethode toepaste. Vanaf de jaren 1870 werden de grote merken gelanceerd die vandaag de dag emblematisch zijn:

 

  • Kirin in Yokohama ;
  • Sapporo in Hokkaido ;
  • en Asahi in Osaka.

Er waren veel eclectische brouwerijen in de hele archipel.

Tussen een belastinghongerige Japanse regering en de verschillende wereldoorlogen creëerde de 20e eeuw een zeer concurrerende en onstabiele economische omgeving waarin het moeilijk was om alleen te overleven. In 1933 fuseerden de drie grote merken onder de naam Dai Nippon Breweries en deze alliantie hield stand tot 1949.

In de naoorlogse periode nam de bierconsumptie van de bevolking toe. Er moest tot 2 miljoen liter alcohol per jaar worden geproduceerd om een vergunning te krijgen, waardoor thuisbrouwen geen kans kreeg. Het industriële tijdperk van het Japanse bier heeft veruit gewonnen.

Sindsdien beheersen vier reuzenbedrijven de nationale markt. Asahi is de leider, dankzij de lancering van zijn beroemde Super Dry in 1987, en heeft momenteel ongeveer 35% van de verkoop in handen. Daarna volgen de Kirin-groepen met 30%, Suntory met 15% en Sapporo met 10%.

De in Okinawa gevestigde Orion-brouwerijen komen op de vijfde plaats met minder dan 1% van de binnenlandse markt.

Alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid, consumeer met mate.

AMBACHTELIJK BIER NEEMT HET OP TEGEN INDUSTRIEEL LAGERBIER

Het standaardbier van Japan is een lager, d.w.z. licht, pilsachtig en met een laag alcoholgehalte. Gemaakt door de Japanse reuzen, wordt het gekenmerkt door zijn licht bittere en vooral verfrissende zoetheid, die perfect samengaat met typisch Japanse gerechten zoals sushi of ramen.

Elk merk presenteert zijn droog bier, een onmiskenbaar nationaal succes en dus een grote bron van concurrentie, zozeer zelfs dat het soms moeilijk is de verschillen in de mond op te merken. Sommige westerse bierliefhebbers hebben een hekel aan deze homogenisering van de smaak, die het Japanse bier in hun ogen smakeloos maakt.

Tot de populairste massabieren behoren Super Dry van Asahi, Ichiban van Kirin en Black Label van Sapporo. Fabrikanten investeren ook in de zogenaamde premiumsector, die wordt gemaakt van geselecteerde natuurlijke ingrediënten. Suntory, die zich als eerste profileert, ontwikkelt een aanbod van 100% mout met diepere smaken dat dichter bij “echte” Europese bieren zal staan. Sapporo concurreert daarmee met Yebisu-bier.

In 1994 was er een omwenteling in de provincie toen de regering besloot de wetgeving voor brouwerijen te versoepelen, met name die welke een minimaal jaarlijks productievolume voorschreef. Regionaal bier werd nieuw leven ingeblazen en gaf een nieuwe impuls aan de kleine brouwers.

Tegenwoordig kunt u in bars en gespecialiseerde winkels nieuwe soorten proeven, zoals Ale, Stout… Dit alles met min of meer succes, want de Japanners ontdekten de rijkdom van de biercultuur pas laat. Microbrouwerijen komen meestal voort uit een sakedistilleerderij die zijn productie diversifieert. Sommige zijn nu goed ingeburgerd en bekend, bijvoorbeeld:

 

  • Echigo bier uit Niigata gemaakt van Koshihikari rijst.
  • het merk Minoh uit Osaka
  • de Kiuchi brouwerijen in Ibaraki
  • Baird Brewing uit Shizuoka
  • of Yo-Ho in Nagano.

Hun marktaandeel wordt nu geschat op 2%.

SUCCES VAN DE NIEUWE HAPPOSHU EN HAPPOSEI DRANKEN

Nog in 1994 werd het Japanse bieraanbod steeds complexer. De opkomst van regionale brouwerijen in combinatie met de hoge belasting op alcoholische dranken met meer dan 66,6% mout (ongeveer 30% in een blikje van 350 ml) baarde de Grote Vier zorgen, die reageerden met een lucratieve marketinginnovatie.

Zij herzagen het traditionele recept om happoshu te produceren, een tweede generatie bier met een laag moutgehalte dat minder belast wordt, zuiniger is en net zo smaakt als hun geliefde pils. De verkoop was sterk, dankzij reclamecampagnes die de nadruk legden op de dorstlessende en afslankende voordelen van deze frisdranken.

De groen-witte verpakking van de blikjes doet ook denken aan een biologische alcohol. Enkele namen: Style Free van Asahi, Nodogoshi-nama van Kirin, Hokkaido Namashibori van Sapporo.

In 2004 is Japan begonnen met volledig moutvrije bieren, die happosei of derde soort drank worden genoemd. Hiertoe behoren Tanrei van Kirin, Draft One van Sapporo en Kinmugi van Suntory.

Deze bieren, die geen echt bier meer zijn, worden volledig gemaakt van vervangers zoals soja, tarwe, maïs of zelfs erwteneiwit en concurreren vooral op prijs, en worden nog minder belast dan happoshu, dat zelf al licht belast is.

De Japanners consumeren nu veel meer happosei dan happoshu. Ze zijn meestal alcoholvrij, purinevrij en caloriearm, en worden verkocht als gezonder, waardoor ze bijzonder aantrekkelijk zijn voor vrouwen.

Onlangs heeft het ministerie van Financiën eindelijk besloten de wet op de belastingtarieven, die door marktdeelnemers al jaren als archaïsch wordt omschreven, te wijzigen. Om de internationale concurrentiepositie van Japans bier te verbeteren, zullen de belastingtarieven voor bier en nieuwe koolzuurhoudende dranken vanaf 2020 en geleidelijk tot 2026 worden verlaagd.

Ook de lijst van ingrediënten die mogen worden gebruikt om bier te maken, wordt in 2018 uitgebreid, wat een snelle groei kan betekenen voor de ambachtelijke brouwerijen van het land.

Op 1 maart 2018 zullen de prijzen voor Asahi Japans bier met ongeveer 10% stijgen. De laatste verhoging was in 2008 als gevolg van stijgende grondstofkosten.

BIER DRINKEN IN JAPAN

Bier wordt vaak verkocht in losse blikjes en is gemakkelijk verkrijgbaar in Japan, hetzij in konbini, supermarkten, ondergrondse galerijen op stations of in de voedselafdelingen van warenhuizen. Hoe hoger de prijs, hoe meer mout het bier bevat. Ambachtelijk bier, dat naar verhouding veel duurder is dan industriële pils, kunt u het beste kopen in gespecialiseerde winkels voor wijn en sterke drank.

Reizigers kunnen onderweg automaten tegenkomen die alcohol verkopen, maar net als bij sigaretten is een Japanse identiteitskaart vereist die de leeftijd bewijst; de wettelijke leeftijd is 20 jaar. Buitenlandse toeristen kunnen dus niet via deze automaten consumeren.

Tijdens de maaltijd serveren typisch Japanse restaurants meestal het klassieke droge bier van de tap. Bars en andere izakaya bieden een breder scala aan gewone en regionale bieren. Het is dan interessant om de keuze van de liefhebber te volgen.

Een andere manier om van Japans bier te genieten is door eerst een brouwerij te bezoeken. Vooral in Tokio en Osaka is het gemakkelijk om een brouwerij te kiezen op basis van uw favoriete biermerk. Na een rondleiding van één tot twee uur eindigt de rondleiding onvermijdelijk met een proeverij, vergezeld van Japanse koekjes. Het Yebisu Biermuseum in de wijk Roppongi in Tokio is gemakkelijk te bereiken zonder de hoofdstad te verlaten.

Voor of na een reis naar Japan is het relatief eenvoudig geworden om in het Westen Japans bier te kopen. Steeds meer speciaalzaken en zelfs sommige grote supermarkten bieden ze aan.

Bier is een van de favoriete dranken van de Japanners tijdens matsuri en vooral om de lente te vieren onder de kersenbloesems. Proosten voor het drinken is net zo belangrijk als in Frankrijk… dus Kanpai!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven