ALLES OVER JAPANSE STREETWEAR

Zoals je misschien al gemerkt hebt, wordt streetwear steeds populairder. Merken als Palace, Off-White en zelfs Supreme zijn in opkomst en deze kledingstijl zal duidelijk niet stoppen met groeien.

Als we het er vandaag over hebben, is dat omdat we in streetwear veel kleding vinden (sportschoenen, broeken, petten) die geïnspireerd is op Japanse of Aziatische mode.

Daarom was het voor ons belangrijk om er met u over te praten, want ook al is streetwear geen oude mode zoals kimono’s of jinbei, het is toch iets dat zeer aanwezig is in het moderne Japan.

DE OORSPRONG VAN JAPANSE STREETWEAR

Meer in het algemeen is streetwear een mode die in de jaren tachtig in New York opkwam. Deze stijl, die aanvankelijk door straatbendes werd gedragen, was een kruising tussen skateboarden, surfen en hiphop en werd al snel populairder. Het bracht geleidelijk veel groepen samen met gedeelde passies zoals graffiti, skateboarden, muziek en dans, en bereikte zijn hoogtepunt in de jaren negentig.

DE GROTE MERKEN OMARMEN STREETWEAR

Terwijl de nieuwe mode exponentieel groeide en werd gezien in New Yorkse straten, grote merken als Adidas en Nike waren er snel bij om hun eigen streetwear aan te bieden. Zoals de tijdloze Superstar schoenen van Adidas of de Air Jordan van Nike.

STREETWEAR IN JAPAN

Na het succes in de VS ontwikkelde streetwear zich al snel internationaal in Europa en in Aziatische landen als Japan. Het was in 1989 dat DJ Hiroshi Fujiwara deze stijl introduceerde in de archipel en de jeugdcultuur na een ontmoeting in New York met Malcolm McLaren, een pionier van de punk- en hiphopmode in de jaren 1970 en 1980.

POPULARISEREN VAN STREETWEAR IN JAPAN

In Japan werden veel streetwearwinkels geopend in de wijk Harajuku in Tokio, die nu wordt beschouwd als de bakermat van de Japanse streetwear.

Merken als Nowhere/A Bathing Ape zullen opkomen, evenals Goodenough, het merk van Hiroshi Fujiwara dat zich van de anderen zal onderscheiden door een verkoopmodel in beperkte oplage (zoals Supreme nu doet).

Hiroshi Fujiwara is wereldwijd bekend om zijn creaties en heeft samengewerkt met de grootste merken zoals Louis Vuitton, Nike, Beats en Moncler.

DE GOUDEN EEUW VAN JAPANSE STREETWEAR

Ondanks de invloed van New Yorkse merken als Stüssy en vervolgens Supreme, omarmde de wijk Harajuku geleidelijk de streetwear om haar codes te herdefiniëren en te ontwikkelen volgens haar eigen visie op streetwear.

ONTWIKKELING VAN EEN UNIEKE STIJL

Streetwear mode zal zich uiteindelijk verspreiden naar de naburige wijk van Harajuku, Shibuya, en we zullen dan veel tweedehands winkels zien openen. Dit populariseerde de stijl verder in de Japanse hoofdstad Tokio.

Legendarische items in de streetwearwereld werden geboren, zoals de grafische t-shirts van A Bathing Ape (Bape), waardoor Tokio na New York de tweede streetwearhoofdstad van de wereld werd. Er is echter een reden waarom de Japanse streetwear mode verschilt van de New Yorkse mode.

Terwijl Amerikaanse ontwerpers bepalen wat ze dragen, nemen Japanse ontwerpers het initiatief om hun stijl te personaliseren door er accessoires als kettingen en ringen aan toe te voegen.

De jaren negentig worden daarom beschouwd als de gouden eeuw van de Japanse streetwear. Vooral omdat de komst van het internet in de jaren 2000 en de onlineverkoop via eBay de koop/verkoop van streetwear zal bevorderen en veel kleine ontwerpers in staat zal stellen hun creaties aan te bieden.

DE KOMST VAN KAWAII MODE

Tegen de stroom van streetwear in, verschijnt dan kawaii in de straten van Tokyo. Deze stijl was veel extravaganter en werd gedreven door een verlangen om de klassieke codes te doorbreken en zich naar eigen smaak te laten gelden.

Zeer extravagante kleuren en looks volgden al snel deze beweging, zoals Cyberpunk, Lolita en Gothic Lolita. De verspreiding van videospelletjes in Japan had een sterke invloed op deze mode en doet dat nog steeds voor veel cosplay-fans.

In de jaren 2000 werd Tokio een zeer heterogene modehoofdstad waar veel verschillende stijlen te vinden zijn, maar die allemaal één gemeenschappelijk punt hebben: non-conformisme.

DE CONVERGENTIE VAN STREETWEAR EN LUXE

Net als in Japan zal streetwear zich in de VS blijven verspreiden, gepromoot door invloedrijke rappers als 2Pac en 50 Cent. Hierdoor wordt de afstand tussen luxemerken, die tot nu toe niet werden gemengd met streetwear, dat als straatmode en niet als een op zichzelf staande stijl wordt beschouwd, doorbroken.

Versace zal als eerste zijn streetwear kleding presenteren en deze verbondenheid tussen luxe en streetwear zal worden bevestigd met de komst van Kanye West, die samenwerkingen zal voorstellen met Louis Vuitton of Givenchy bijvoorbeeld.

De markt voor high-end streetwear is nog volop in ontwikkeling en succesvolle merken als Supreme (New York), Bape (Japan) en Comme des Garçons (Japan) illustreren dit perfect.

JAPANSE STREETWEAR VANDAAG

In tegenstelling tot wat luxemerken in het verleden dachten, heeft streetwear zich ontwikkeld als een volwaardige stijl en niet als een vluchtige straatmode. Het heeft zelfs een eigen stijl gecreëerd met een stedelijke cultuur die wordt vertegenwoordigd in verschillende kledingstukken zoals gedessineerde tanktops, XXL parka’s, baggy trainingspakken of baggy joggers.

Japanse merken die een pionier waren op het gebied van streetwear, zoals A Bathing Ape en Neighborhood, floreren nog steeds en staan niet op het punt hun fanbase te verliezen. Veel van hen werken ook samen met de grootste namen in de luxewereld (LV, Moncler…), waaruit blijkt hoezeer het Japanse streetwear-netwerk zich wereldwijd heeft gevestigd in de modewereld, op alle niveaus.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven