12 FEITEN OVER JAPANSE KUNST DIE JE KUNNEN VERRASSEN!

Klassieke Japanse kunst omvat veel verschillende genres. Van keramiek en oude beeldhouwkunst tot inktschilderkunst, houtsnijwerk, kalligrafie op zijde en papier en origami, een groot aantal stijlen en invloeden verklaren waarom Japanse kunst vandaag de dag nog steeds zo populair is.

Het creatieve gebruik van penselen en de precisie van ingewikkelde details maken het tot een van ’s werelds meest kenmerkende kunstvormen. Maar veel van de klassieke kunst van Japan, waaronder veel schilderijen, zit achter slot en grendel omdat conservatoren het te kwetsbaar vinden om in kunstmusea te worden tentoongesteld. Zoveel mooie en levendige werken zijn voor ons verborgen en zullen nooit meer gezien worden!

Gelukkig hebben we in onze collectie Japanse kunstkleding een verscheidenheid aan Aziatische producten die met deze blogpost te maken hebben. Of u nu een kunstverzamelaar bent, van de Japanse cultuur en kunst houdt, of gewoon een unieke look wilt, deze kledingstukken zijn de perfecte aanvulling op uw garderobe.

Als u net als wij geïnspireerd raakt door de collectie, volgen hier enkele interessante feiten over Japanse kunst.

1. DE MEESTE JAPANSE SCHILDERIJEN ZIJN AFGELEID VAN CHINESE KUNST.

Het lijkt misschien verrassend, maar Japanse kunst werd gedomineerd door Chinese kunst in de 7e en 8e eeuw. Pas in de 8e eeuw begonnen Japanse kunstenaars zich af te keren van de Chinese invloed en begonnen zij hun eigen werken te maken.

2. JAPANSE EN WESTERSE KUNSTENAARS HEBBEN ELKAAR BEÏNVLOED.

De opening van handelsroutes met Amerika en Europa in de 19e eeuw veranderde de Japanse kunst, die beïnvloed begon te worden door westerse kunstenaars. Japanse schilders als Ando Hiroshige beïnvloedden Europese kunstenaars als Edouard Manet en Vincent Van Gogh in de westerse kunst.

3. ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN JAPANSE SCHILDERIJEN.

Volgens het Virtual Museum of Japanese Art zijn er vijf meest populaire soorten klassieke Japanse schilderijen. In de geschiedenis van het Verre Oosten zijn populair gebleven: boeddhistische tempelschilderingen (Butsuga), inktschilderingen (Suibokuga), rolschilderingen (Emaki), literaire schilderingen (Bunjinga) en muurschilderingen (Shoeiga).

4. RELIGIE SPEELT EEN BELANGRIJKE ROL IN VEEL JAPANSE SCHILDERIJEN.

De gedetailleerde schilderingen op de muren van boeddhistische tempels zijn al eeuwenlang een gebruikelijke kunstvorm in Japan en de rest van de wereld. Tegenwoordig tonen veel tempels hun mooiste klassieke Japanse kunst slechts bij zeldzame gelegenheden – ongeveer om de 50 jaar.

Elke tempel heeft een unieke reden waarom ze geen Boeddhabeelden willen tonen. Voor sommigen is de beslissing gebaseerd op de wens om de kostbare beelden te behouden, terwijl anderen een beleid hebben vanuit hun respectieve sekten.

Maar als u de Japanse kunst niet in al haar glorie kunt waarderen, nodigen wij u uit om de nobele landschappen die deze met Japanse kersenbomen bedekte tempels ons bieden, te aanschouwen.

5. DE JAPANSE STIJL IS VERRE VAN REALISTISCH.

Bij het afbeelden van zijn onderwerpen nam de Japanse kunstenaar vaak afstand van het realisme en concentreerde hij zich liever op de essentie van het onderwerp. Fantasierijke technieken om het gewone leven uit te beelden worden getoond in schilderijen genaamd The Tale of Genji Scroll.

6. KUNST BEHOORT VOORAL TOE AAN DE RIJKEN

In Japan is kunst niet zo gewoon in alle huishoudens. In het algemeen is het alleen eigendom van rijke mensen en wordt het pas daarna gedeeld of overgedragen van de ene eigenaar aan de andere. De Japanse bevolking ziet vaak de waarde van kunst over het hoofd, maar het wordt alleen ontdekt door buitenlandse verzamelaars buiten het Oosten.

7. EEN VAN DE BELANGRIJKSTE TENTOONSTELLINGEN WORDT IN BOSTON GEHOUDEN.

Omdat Japanse klassieke kunst zo zeldzaam is, trekken de kunsttentoonstellingen in Tokio een van de grootste menigten ter wereld. Een tentoonstelling van Edo-schilders uit de late 18e eeuw trok bijna 7000 mensen naar het Nationaal Museum van Tokio, bijna tweemaal zoveel als een tentoonstelling in Londen, Kyoto of New York.

In hetzelfde museum trok een tentoonstelling van werken van meubelmaker Hokusai bijna 10.000 mensen, het hoogste aantal sinds het begin van de registratie van tentoonstellingen.

In Amerika heeft het Museum of Fine Arts in Boston een van de meest uitgebreide en belangrijke tentoonstellingen van Japanse kunst ter wereld. Het herbergt een grote collectie ukiyo-e. Bijna 90 werken, waaronder schilderijen uit de moderne tijd, boeddhistische schilderijen en Suibokuga-inktschilderijen, zijn door bezoekers uit de hele wereld binnengebracht om persoonlijk te worden bekeken.

Tot de mooiste werken van het museum behoren de twee grootste beeldrollen die ooit buiten Japan bewaard zijn gebleven: een van de drie werken van Heiji Monogatari Emaki (eind 13e eeuw) en De avonturen van minister Kibi in China (eind 12e eeuw).

In de Japanse cultuur en het Japanisme in het algemeen verzetten veel Japanse burgers zich tegen de opslag van hun kunst in buitenlandse musea en beschouwen zij Japanse schilderijen en werken als nationale schatten en van het hoogste culturele belang.

Toen de National Gallery in 1932 de avonturen van minister Kibi in China aan haar collectie toevoegde, voerde de Japanse regering een systeem in om de export van de kunstvoorwerpen te voorkomen. Veel Japanse kunstwerken die in het buitenland zijn tentoongesteld, hebben echter wereldwijd belangstelling getrokken en het profiel van de Japanse kunst internationaal helpen verbeteren.

8. DE JAPANNERS MAAKTEN PAS VEEL LATER ONDERSCHEID TUSSEN KUNST EN AMBACHT.

Pas in de 19e eeuw maakten de Japanners een onderscheid tussen toegepaste en fijne kunst. Een beroemd kunstwerk kan evengoed een Japans voorwerp zijn, zoals een theekom of een waaier, een beeldhouwwerk of een schilderij.

Het onderscheid tussen wat in het Westen wordt geclassificeerd als schone en toegepaste kunst is in Japan veel minder duidelijk. Sommigen beweren dat er daarom zoveel kracht en formele macht in het Japanse vakmanschap zit.

9. JAPANSE KUNSTEN EN AMBACHTEN WORDEN VAN GENERATIE OP GENERATIE DOORGEGEVEN.

Vaardigheden zoals zeefdrukken en de Japanse kunst van het lakken vereisen uitgebreide vaardigheden van bekwame ambachtslieden en schilders.

Daarom zijn veel traditionele kunsten en ambachten van generatie op generatie doorgegeven door familieleden of door een meester of leraar aan de leerling. De mantra “Shi, Ha Ri” wordt vaak herhaald door traditionele kunstenaars om hen aan te moedigen grenzen te overschrijden in hun streven naar creativiteit.

Sommige Japanse kunstenaars en ambachtslieden zijn zo getalenteerd en bedreven in hun kunstvorm dat zij worden gerespecteerd als levende nationale schatten. Zij hebben de officiële titel “houders van belangrijke immateriële cultuurgoederen” en ontvangen subsidies van de overheid.

10. ONGEVEER 1 054 KUNSTWERKEN EN HISTORISCHE MONUMENTEN WORDEN BESCHERMD DOOR DE WET OP DE BESCHERMING VAN DE CULTURELE EIGENDOM IN JAPAN.

Deze wet definieert materiële cultuurgoederen als artistieke documenten, kunstwerken en gebouwen die geacht worden historische, academische of artistieke waarde te hebben.

Momenteel heeft de Japanse regering officieel bijna 200 nationale industrieën in traditionele kunsten aangewezen. Deze omvatten bloemenkunst, poppen maken, goudlak, traditionele dans, oude hofmuziek, origami, bunraku poppenspel, zijden kimono, theeceremonie, kabuki theater en geisha-flick dans.

Helaas staan veel van deze kunsten op het punt van uitsterven en hebben ze overheidssteun nodig om te overleven. Maar zelfs als er subsidies zijn, kost het zoveel tijd en vaardigheid om kunst te maken dat weinigen het zich kunnen veroorloven.

11. ER ZIJN VERSCHILLENDE CONCEPTEN ACHTER DE JAPANSE KUNST.

De schoonheid van de Japanse kunst, rijk aan symboliek, komt tot uitdrukking in de begrippen sabi (“elegante eenvoud”), miyabi (“verfijnde elegantie”), wabi (“kalme smaak”) en mono no aware (“genade”).

Of het nu gaat om schilderen of poppen maken, de meer traditionele Japanse kunstvormen leggen de nadruk op traditie, sereniteit, lijn, kleur, zuiverheid, vorm, waarde, kleur, innerlijke rust en textuur.

De Japanners hebben een diep respect voor kunstvoorwerpen die kunnen worden gebruikt voor zeer speciale gelegenheden of in alledaagse situaties. Deze gelegenheden en situaties zijn eigenlijk kunstvormen geworden, met als duidelijkste voorbeeld de theeceremonie.

12. DE SCHOONHEID VAN JAPANSE KUNST IS VAAK TE VINDEN OP DONKERE PLAATSEN.

De symboliek achter Japanse kunst is rijk en veel ervan is te vinden in donkere plaatsen. Van de achterkant van papieren schermen tot donkere hoeken van tempelnissen, het is vaak te zien bij kaarslicht, wat een extra laag toevoegt aan de kunst zelf.

Vertel ons welk verbazingwekkend feit u het meest verbaasde!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven