HET VERHAAL VAN “ONDER DE GOLF VAN KANAGAWA”.

Dit indrukwekkende 19e-eeuwse schilderij, bekend als “Onder de golf van Kanagawa” of gewoon “De golf van Kanagawa”, is het bekendste werk van de Japanse kunstenaar Hokusai Katsushika (1760-1849).

In dit artikel leggen we alle geheimen uit achter de beroemde Japanse golf. Van de geschiedenis van de golf tot de betekenis ervan en alles wat er te weten valt over dit mythische schilderij.

Het Kanagawa Wave schilderij werd rond 1831 gemaakt als onderdeel van een serie houtsneden met de titel Thirty-Six Views of Mount Fuji of Fugaku Sanju-roku Kei in het Japans. Hokusai, de auteur van het schilderij, was een van de grootste Japanse prentkunstenaars, schilders en illustratoren van zijn tijd. Deze kunststroming uit de Edo-periode staat ook bekend als Ukiyo-e.

DE 36 GEZICHTEN VAN FUJI

Toen de kunstenaar Hokusai (1760-1849) in 1830 aan zijn serie van 36 beelden van de berg Fuji begon, was hij al in de 70 en op het hoogtepunt van zijn creativiteit. Het doel van zijn werk was om de berg Fuji onder de aandacht te brengen. Hij wilde ervoor zorgen dat elk van de 36 tekeningen de berg vanuit verschillende en gevarieerde gezichtspunten zou illustreren.

Fuji was dus ofwel zeer indrukwekkend en zichtbaar, ofwel klein en verborgen in de achtergrond. Deze serie werd een iconische figuur in de 19e-eeuwse Japanse houtsneden.

Deze 36 beelden van de berg Fuji zijn gemaakt tussen 1830 en 1833. Het waren polychrome (veelkleurige) afdrukken. Elk van de tekeningen in deze serie geeft een andere kijk op de berg. De serie werd vijf jaar lang uitgegeven door Nishimuraya Yohachi. De 36 aanzichten werden later aangevuld met 10 andere tekeningen.

DE BETEKENIS VAN DE KANAGAWA-GOLF

De indrukwekkende beweging van de golf, die op het punt staat te breken door het instorten van de top, is ongetwijfeld het belangrijkste kenmerk van dit beeld.

De golf staat op het punt de boten te raken, alsof het een enorm monster is dat alles op zijn pad verslindt. Het schilderij symboliseert de onweerstaanbare kracht van de natuur en benadrukt daarmee de zwakte en machteloosheid van de mens tegenover de natuur.

De kleine houtsnede toont twee contrasterende aspecten. De golf op de voorgrond en Fuji op de achtergrond zijn geen willekeurige symbolen. De kunstenaar gebruikte de Europese techniek van die tijd om deze twee elementen in zijn werk te relativeren.

Om de onvoorspelbaarheid van het leven te tonen, tekende en beeldhouwde Hokusai deze enorme golf die over de boten slaat. Fuji is een van de symbolen van Japan.

Het brengt een gevoel van rust en kalmte in het hele ontwerp. Het wordt ook beschouwd als een heilige berg die een belangrijke plaats inneemt in de Japanse cultuur.

Door de 36 beelden van de berg Fuji kon de conservator van de Franse Nationale Bibliotheek, Jocelyn Bouquillard, de belangrijkste ontwikkeling van Hokusai’s grafiek belichten. De Japanse cultuur en historische gebeurtenissen beïnvloedden de verschillende creaties van de schilder en hoe deze internationaal werden waargenomen door de westerse kunstwereld.

HISTORISCHE ACHTERGROND VAN DE ONDERGOLF BIJ KANAGAWA

Aan het begin van de 17e eeuw, rond 1639, had Japan zich geïsoleerd van de rest van de wereld. Het had geen culturele betrekkingen met andere naties, behalve de handel met China en Korea, die streng werd gecontroleerd, en met de Nederlanders, die alleen in Nagasaki mochten opereren. Deze periode van isolatie staat bekend als “Sakoku”.

Alle contact met de westerse cultuur was daarom verboden. Het duurde bijna 30 jaar voordat politieke druk Japan ertoe bracht zijn havens open te stellen en naar het buitenland te exporteren. Pas in 1859 trok een golf van Japanse prenten door Europa en oogstte de bewondering van beroemde westerse schilders.

Edmond De Goncourt, auteur van het boek Hokusai (2009), legt uit hoe de artistieke expressie van Hokusai de Europese kunstenaars sinds het midden van de 19e eeuw heeft beïnvloed. Gedrukte afbeeldingen begonnen te circuleren in Europa en The Great Wave werd een bron van inspiratie voor veel kunstenaars, waaronder de Nederlandse post-impressionistische schilder Vincent van Gogh en de Franse componist Claude Debussy.

Gelukkig is het embargo opgeheven zodat iedereen van dit meesterwerk kan genieten. De sub-golf bij Kanagawa begon slecht. Na bijna 30 jaar totaal geïsoleerd te zijn geweest, kan het nu door iedereen worden gewaardeerd en bewonderd op kunsttentoonstellingen over de hele wereld.

Kopieën van de prent bevinden zich in verschillende westerse musea, waaronder het Metropolitan Museum of Art in New York, het British Museum in Londen, het Art Institute of Chicago en de Nationale Bibliotheek in Frankrijk.

JAPANSE DRUKTECHNIEK

De grote golf is geen Japans schilderij op doek, maar een houtsnede in de ukiyo-e traditie. Het is een houtsnede die wordt gemaakt door een tekening of afbeelding in een stuk hout te kerven.

Vervolgens worden de verhoogde delen van het houtblok bedekt met inkt en wordt het blok hard tegen een vel papier gedrukt om de afbeelding op een doek te reproduceren.

Traditionele prenten zoals de Great Wave worden gemaakt met verschillende blokken voor elke gebruikte kleur.

Het maken van dergelijke kunstwerken vereist, u raadt het al, vaardigheid, tijd en veel geduld. Hoe meer kleuren en hoe meer houten blokken er nodig zijn.

Bijna geen van de Japanse kunstenaars van voor 1945 heeft zijn werken zelf op doek gesneden en gedrukt.

Het snijwerk werd gedaan door professionals die speciaal voor deze kunst zijn opgeleid. Ze moesten bijna tien jaar in de leer voordat ze een polychrome houtsnede onder de knie hadden. Ook de uiteindelijke bedrukking op het doek wordt gedaan door gespecialiseerde drukkers wier vaardigheden vergelijkbaar zijn met die van beeldhouwers.

Ben je betoverd door Japanse prenten? Kijk eens naar deze collectie Japanse kussenslopen waarin ze voorkomen!

8 BELANGRIJKE PUNTEN OM TE ONTHOUDEN TIJDENS DE GOLF

1. DE GROTE GOLF WAS ZEER GUNSTIG VOOR DE JAPANSE ECONOMIE:

Fuji werd door velen als heilig beschouwd en inspireerde tot een cultus. Het verschijnen van Japanse prenten stimuleerde de omzet in de souvenirhandel en het toerisme.

2. HOKUSAI SCHILDERDE AL 60 JAAR VOORDAT HIJ DE GOLF CREËERDE.

Hokusai begon op zesjarige leeftijd met schilderen en op 14-jarige leeftijd ging hij in de leer bij een houtsnijder. Toen Hokusai 18 jaar oud was, nam hij les van de ukiyo-e prentmaker Katsukawa Shunshō. Dit pad zou hem leiden naar de meest iconische kunstwerken van Japan.

3. UNDER THE WAVE OUTSIDE KANAGAWA IS TE ZIEN IN MUSEA OVER DE HELE WERELD.

Veel reproducties van de Grote Golf zijn momenteel in omloop over de hele wereld. Het Metropolitan Museum of Art in New York, het British Museum in Londen, het Art Institute of Chicago, LACMA in Los Angeles, de National Gallery of Victoria in Melbourne en Claude Monet’s Home and Garden hebben allemaal reproducties in hun openbare tentoonstellingen.

4. JAPANSE POLITICI EN KUNSTHISTORICI VONDEN HET GEEN ECHT KUNSTWERK.

De Under Wave bij Kanagawa is zo bekend en erkend over de hele wereld dat het een iconische figuur is geworden in de Japanse kunst en cultuur. Maar de Japanse regering zag het anders. Houtsneden werden niet als kunstwerken beschouwd.

Ze waren gewoon een vorm van populaire expressie. Houtsneden werden vooral gebruikt voor boeddhistische teksten, terwijl gedichten en romans slechts illustraties waren.
Japanse regeringsfunctionarissen en kunsthistorici waren dan ook niet blij dat deze kunstvorm hen ging definiëren.

5. DE ONDERGOLF BUITEN KANAGAWA IS NIET ZUIVER JAPANS VAN STIJL.

Hokusai bestudeerde naast Japanse ook Europese werken en werd vooral geïnspireerd door het in de Nederlandse kunst gebruikte lineaire perspectief en de typische Europese kleuren met het gebruik van Pruisisch blauw.

6. HOE EERDER HET WERK WORDT GEDRUKT, HOE MEER HET WORDT GEWAARDEERD.

We schatten dat er tussen de 5.000 en 8.000 afdrukken van Under the Wave bij Kanagawa zijn gemaakt. Helaas gingen gedurende deze productie de houtblokken waarmee de kleuren werden gedrukt achteruit, en daarmee ook de kwaliteit van het beeld. Door deze geleidelijke achteruitgang kunnen musea zich erop beroemen dat hun prenten tot de “eerste” edities behoren.

7. PRINTS WAREN OOIT GOEDKOOP, MAAR ZIJN NU ERG DUUR.

Hoewel er duizenden exemplaren werden gedrukt, zijn er vandaag de dag naar schatting nog maar ongeveer honderd Kanagawa Wave afdrukken in de wereld. Elke reproductie zal dus een hogere of lagere prijs hebben.

Bijvoorbeeld: de eerste herkenbare prent met een blauwe omlijning zou voor 40 000 tot 60 000 euro worden verkocht, terwijl de tweede prent met een zwarte omlijning voor de helft van die prijs zou worden verkocht. Zelfs een goed exemplaar kan voor een verzamelaar een paar duizend euro kosten.

8. HET INSPIREERDE CLAUDE DEBUSSY’S MUZIEK.

De Franse componist Claude Debussy werd geïnspireerd door de Grote Golf en schreef een orkestcompositie genaamd “La Mer”.

HOE TEKEN JE HET ONDER DE GOLF BUITEN KANAGAWA?

Bonus: Pak je beste houten ezel, je beste pennen en penselen en teken de Under the Wave van Kanagawa met deze geweldige video.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven